Placówki edukacyjne to miejsca, w których dzieci spędzają sporą część doby. W związku z tym, że przedszkola i szkoły są drugim domem dla najmłodszych, powinny być wyposażone w odpowiednie sprzęty, które ułatwią dzieciom adaptację. Dodatkowo, należy wziąć pod uwagę, że szkoły powinny odpowiadać na potrzeby wszystkich dzieci, w tym tych z niepełnosprawnościami oraz trudnościami rozwojowymi. Zobacz, co powinno znaleźć się w wyposażeniu placówek szkolno-przedszkolnych.
Leżakowanie to obowiązkowy punkt dnia w każdym żłobku i przedszkolu. Bardzo ważne jest, aby materace czy leżaki, na których dzieci odbywają swoje drzemki, były czyste i dopasowane do potrzeb ich rozwijającego się organizmu. Nieprawidłowe podparcie kręgosłupa w pozycji leżącej może prowadzić do wady postawy, bólu pleców lub nieprawidłowości w rozwoju układu kostnego. Leżaki do przedszkola powinny być prawidłowo wyprofilowane, wygodne i łatwe w czyszczeniu. Należy pamiętać, że niektórym dzieciom nadal przez sen zdarzają się problemy z trzymaniem moczu. Dlatego materace powinny być pokryte wodoodpornym prześcieradłem, a pościel warto, aby była szybkoschnąca, by można było ją bez problemu wymienić.
Nie w każdym małym mieście lub jego bliskiej okolicy znajduje się szkoła specjalna dla dzieci z niepełnosprawnościami. W takiej sytuacji w szkołach państwowych musi pojawić się miejsce również dla nich. Tworzone są specjalne oddziały klas integracyjnych lub zajęcia prowadzone przez nauczycieli wykształconych w dziedzinie pedagogiki specjalnej. W sali lub klasie, w której prowadzone są takie zajęcia muszą znaleźć się pomoce edukacyjne dla dzieci niepełnosprawnych. Dzięki nim uczniowie ze specjalnymi potrzebami będą mogli uczyć się i rozwijać w swoim tempie i na swój, wyjątkowy sposób. Przymuszanie osób z niepełnosprawnością do uczestniczenia w zajęciach na tym samym poziomie, co osoby zdrowe lub pomijanie ich przy aktywnościach jest niesprawiedliwe i bezcelowe. Z tego powodu szkoła, która przyjmuje dzieci o szczególnych wymaganiach musi zapewnić im odpowiednie materiały dydaktyczne.
Szkoły specjalne, przyjmujące do klas uczniów z niepełnosprawnością ruchową, powinny być wyposażone w specjalny sprzęt umożliwiający rehabilitację takich osób. Bardzo ważna w przypadku porażenia lub innej niepełnosprawności w zakresie ruchu, jest stymulacja sensoryczna. Do tego celu przydatne jest na przykład łóżko wodne rehabilitacyjne, które wprawia ciało w ruch, stymuluje zakończenia nerwowe w ciele i pomaga rozwijać i pogłębiać u dziecka integrację sensoryczną. Pozwala też ćwiczyć odnajdywanie i określanie położenia ciała w przestrzeni, co również może być problemem u dzieci na przykład z dziecięcym porażeniem mózgowym. W sali rehabilitacyjnej powinny znaleźć się także drabinki do wspinaczki, sprzęt do rozciągania i wzmacniania mięśni, piankowe kształty i narzędzia sensoryczne, na przykład basen z piłkami.
Szkoły i przedszkola to miejsca o bardzo dużej roli i odpowiedzialności społecznej. Kształcenie młodych ludzi, nauka podstawowych i bardziej zaawansowanych umiejętności oraz przekazywanie wiedzy to najbardziej wartościowe, co można robić dla świata. Placówki te, aby mogły prawidłowo wykonywać swoje zadanie, muszą być odpowiednio wyposażone. Bez tego nie jest możliwe odkrycie pełni potencjału uczniów.
Zdj. główne: Element5 Digital/unsplash.com